Examenvragen (prof. Van Aerschot)
- Omkader telkens het molecuul met het zuurste proton, of met de sterkste base. Antwoord hieronder
1) Relevante functionele groepen?
2) Geef de relevante grensstructuren
3) Motivatie van de keuze voor A of B
4) Geef een schatting van de betreffende pKa-waarden - Sterkste zuur?
- A) (p)-Et-CH2-C6H4-CO-NH-Et
- B) (p)-Et-CO-NH-C6H4-CO-CH2-Et
- Geef voor volgende structuren de voornaamste resonantie- of mesomere vormen aan.
- Bespreking, verklaring of vergelijking v/e aantal begrippen of termen of fysische eigenschappen, of vragen ivm het algemeen reactiemechanisme v/e bepaalde functionele groep.
- Vergelijk en bespreek kort de fysische krachten die werkzaam zijn tussen de moleculen.
- Teken stabielste conformatie voor trans-1,2-di-Me-cyclohexaan (eerst vlak, daarna ruimtelijk)
- Vergelijk het kookpunt van ethyleenglycol-diemehtylether met dat v/h isomere 1,4-butaandiol, alsook de wateroplosbaarheid van beide stoffen.
- Geef de functionele groepen aan die in volgende verbindingen voorkomen: omcirkel de groep en vermeld de functienaam (de juiste chemische naam van de verbinding is niet gevraagd!)
- Geef de structuurformule van volgende verbindingen
- Broomaceton
- N-cyclopropylisobutyramide
- N-chloorsuccinimide
- o-nitrotolueen
- allyl bèta-(2-cyanoethyl)-lauraat
- fosgeen
- aceton-dimethylacetaal
- 2-chloorethyl mesylaat
- p-methoxycarbonylfenyl broomacetaat
- piperidine
- Geef het gevormde product in volgende reacties. Geef ook het startproduct indien een naam gegeven wordt: indien meerdere producten gevormd worden, geef deze dan ook weer met aanduiding van ‘even veel’ of ‘in mindermaat’.
- alfa-methyl-styreen + HBr in afwezigheid van peroxiden
- CH3-CH(-CH3)-CH=CH2 + EtOH in aanwezigheid H2SO4
- 2-methyl-1,4-cyclohexadieen + MsOH/H2O
- CH3-CH2-C(-CH3)=CH2 + N-chloorsuccinimide